Kamila logo

Elektromobilność - stacje ładowań

Ładowanie aut elektrycznych - AC czy DC?

Obraz1Mobilność elektryczna, przez którą rozumieć można napędzanie pojazdów energią elektryczną, to nie nowa idea. Pierwsze takie samochody pojawiły się już w pierwszej połowie XIX wieku. Jednak elektromobilność nie miała szans wówczas na rozwój. Spowodowane było to silnikami spalinowymi, a raczej rozwojem w dziedzinie ich produkcji. Przewyższały one silniki elektryczne osiągami i prostotą procesu tankowania. Obecne czasy, wraz ze wzrostem świadomości w zakresie ekologii, niosą ze sobą drugą szansę dla elektromobliności.

Rozwój rynku mobilności elektrycznej uwarunkowany jest dostępnością stacji ładowania pojazdów, pod względem której na tą chwilę nie może konkurować z tradycyjnymi pojazdami. Obawy nabywców przed brakiem możliwości dostępu do punktów ładowania są hamulcem w rozwoju tej branży.


W krajach rozwiniętych przyrost liczby stacji ładowania jest znaczny w ostatnich latach. W Polsce w roku 2018 było 769 ogólnodostępnych stacji ładowania, a pod koniec roku 2021 liczba ta wzrosła do 1600. W grudniu 2022 w Polsce działało już 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania, z czego 71%, to wolne ładowarki AC, które wykorzystują prąd przemienny, a 29% stanowią szybkie ładowarki DC na prąd stały. W 2021 roku Unia Europejska wprowadziła nowe uregulowania prawne w zakresie klimatu („Fit for 55”), które z pewnością wpłyną na transport na terenie UE. Przepisy te uwzględniają m. in. infrastruktury dla samochodów elektrycznych poprzez stworzenie stacji ładowania o minimalnej mocy wyjściowej 300 kW w odległościach maksymalnie co 60km. Jest to plan, który ma być zrealizowany do 31.12.2030 r. Przewiduje się, że zwiększy to popyt na pojazdy elektryczne.

Według danych z grudnia 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 61570 samochodów osobowych „z wtyczką”.
Wśród nich 31249 pojazdów elektrycznych i 30321 samochodów hybrydowych plug – in. Dane te wskazują, iż w porównaniu do roku 2021 przybyło ich o 29%. Elektromobilność rozwija się nie tylko wśród prywatnych użytkowników dróg. Obecnie po Polskich drogach jeździ bowiem 3135 elektrycznych aut ciężarowych i dostawczych oraz 821 elektrycznych autobusów. Również wśród jednośladów możemy znaleźć 16274 elektrycznych motorowerów i motocykli. Ciągły wzrost cen paliw jest kolejnym powodem wzrostu zainteresowania autami elektrycznymi.

Istotnym problemem jest czas ładowania. W warunkach domowych, gdzie auto może bezczynnie stać przez klika lub kilkanaście godzin, może korzystać z ładowarek AC, które mają moc maksymalnie do 22kW i korzystają z naszej domowej sieci. Trzeba zaznaczyć, że sama moc ładowarki AC to nie wszystko - ważne są warunki "techniczne" auta i mocy jaką dysponujemy od energetyki. Czyli po kolei: auta mają ściśle określona maksymalną moc ładowania AC jak i DC. Może okazać się, że potrzebujemy ładowarki 5kW, ponieważ taka jest specyfika naszego samochodu dla AC. Po drugie moc przyłącza - nie możemy ładować większa mocą, niż mamy to w umowie z energetyką, a co za tym idzie zabezpieczenia dostosowane są do w/w mocy i w przypadku większego tzw. poboru "wyskoczą" nam korki, lub nawet możemy zapłacic kary. Natomiast ładowanie pojazdów elektrycznych przy wykorzystaniu prądu stałego (DC) jest niewątpliwie innym rozwiązaniem, przede wszystkim szybszym, ponieważ tu możemy dysponować mocą nawet w setkach kilowatów, czyli mamy dostęp do wysokich kilowatów. Oczywyście też wystęują ograniczenia techniczne w samochodach, natomiast są one na wiele wyższych poziomach niż w warunkach AC. Teraz sama kalkulacja, zakładamy auto które ma baterię na 55kW i dysponujemy możlwoscia ładowania AC 11kW oraz DC 60kW, to czas operacji od zera do fulla w dla AC wynosi 5 godzin, natomiast dla DC niecałą godzinę. W nowych katalogach aut pojawiają się informację, iż czas ładowania w optymalnych warunkach DC wynosi 15 minut - to czas porównywalny do takowania klasycznego paliwa. Niewątpliwie zaletą ładowarek AC  jest możliwość posiadania ich w domu i jakby sam czas nie jest tutaj na tyle istotny. Natomiast gdy udajemy się w podróż, to czas jest bardzo ważny i poszukujemy jak najszybszych rozwiązań. Stacje ładowań DC znajdziemy przede wszystkim w miejscach ogólnodostępnych np. parkingi przed sklepami czy przy autostradach. Coraz częsciej z rozwiązań DC korzystają też hotele. Goście hoteli oczekują możlziwości podładowania auta, a nie na każdym stanowisku parkingowym jest AC - no i jak ktoś tam się "tankuje" to są szanse, że za parę godzin zwolni to miejsce. Dlatego hotele poszukuja miejsca gdzie mogą ustawić stacje DC, przy których gość pozostawi auto na godzine lub krócej - w tym czasie wypije kawę w barze. 

Na koniec należy podreślić, iż posiadanie ładowarki AC czy stacji DC to sa również wymogi formalno - prawno, które warto powierzyć specjalistą. Szereg czynności może stanowić wyzwanie. Nasza firma oferuje kompleksową usługę w tym zakresie. Nasi doradcy zajmą się wszystkimi formalnościami m. in. pomogą w pozyskaniu dofinansowania, dobiora odpowiednie urządzenia, wykonają projekt elektryczny z uzgodnieniem rzeczoznawcy PPOŻ, po montażu stacji przygotują dokumentację dla Urzędu Dozoru Technicznego. Zapraszamy do kontaktu!


Termomedia.pl tel. 690 42 68 68, e-mail: info@termomedia.pl

Dostarczamy na terenie całego kraju, montujemy w regionie Kołobrzeg, Koszalin, Białogard, Gryfice